Mioforum
9 Februari 2012, 02:24:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Schatkamer
Software database
Route database
Wie Woont Waar

Startpagina   Help Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 620T eerste kennismaking  (gelezen 1525 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Nick Altena
Forumbeheerder

Geslacht: Man

« Gepost op: 5 December 2007, 14:39:33 »

Nou , eindelijk , ik heb hem mrgreen

Even wat bewerkt om de onnodige zaken er uit te halen.

Regelmatig zal ik mijn bevindingen hier neerzetten, want je vind niet alle mogelijkheden in een keer natuurlijk.

Ziet er mooi uit , wat lichter in gewicht dan ik dacht.
De menu structuur vind ik opvallend eenvoudig , vergeleken met de C710.
Toch is het nog even zoeken, omdat het wat anders is opgebouwd , er geheel nieuwe icoontjes in  gebruik zijn en deze zelden van tekst/uitleg voorzien zijn.
(jaja...we hebben een handleiding maar die heb ik onderweg niet mee (DVD) net als mijn pc...)

Zeer snel met het vinden van sat signaal.(als er voldoende "zicht" is)
Ook de overige zaken gaan vrij vlot, zoals het berekenen van de route in snel, kort of economisch.
Je kan meteen je voorkeur aantikken en gaan.

Toch een 9 en geen 10
Uiteraard zijn er altijd wel dingen die te "verbeteren" zijn , al is het maar voor de fun mrgreen
Zo wil ik de makkelijk te bedienen, maar dus ook vrij grote knoppen voor in/uitzomen 3/2/vleigtuigmode en geluidsknop niet continu in beeld hebben....maar net als de kantel en draai !!! knop na zoveel sec. ongebruikt uit beeld laten verdwijnen of op zijn minst doorzichtig (alpha waarde) maken zodat ze minder storend in beeld zijn....om maar iets te noemen.
Ook de stem klopt (weer) niet helemaal en zal nmm. aangepast moeten worden , maar dat waren we al gewend.

Om tmc te zien moet er stroom op de houder staan.
Dikke kans dat als de tmc het doet....ik ook nog een ander schermpje te zien krijg.
Nu heb ik zo'n ding voor in het stopcontact waarop je 5 volt zaken via usb aan kan sluiten dus dat hek gedaan.
Klein probleempje....
Zodra ik die aansluit denkt de Mio dat ik verbinding maak met mijn pc ?
Moet dus nog even controleren of dat met de bijgeleverde autosteker ook zo is...anders hek echt een probleem.

edit:
Achteraf blijkt dat dit afhangt hoe , of beter in welke staat,  je de Mio aansluit.
Staat deze al aan en stop je hem in de houder waar je een voeding op hebt gezet , dan gaat hij over in de pc verbindings/overdrachts scherm.
Zet je je Mio pas aan als hij al in die houder zit start hij gewoon op in Miomap...ook thuis dus.

Een van de voordelen tenopzichte van mijn c710..... de BT functie werkt met mijn sabra oortje !!(wel erg hard...te eigenlijk...volume op de Mio moet echt bijna helemaal terug om het verstaanbaar te houden)
Geluid dus via je oortje en toch TMC (alst goed is) is wat ik op de c710 vooral miste.

3d beeld weergave in de bergen ziet er leuk uit.
Maar ook in ons platte landje is er 3d beeld.
Daar moet je je grafisch niet al te veel bij voorstellen (we wonen nu eenmaal in een behoorlijk plat landje) maar je ziet nu wel iig. of een weg ergens over of onderdoor loopt en in tunnels wordt je beeld donker (nachtmode zeg maar).
De 3d weergave van landschap en/of gebouwen is (gelukkig) wel onafhankelijk in te stellen !
Voor gebouwen hoeft dit voor mij nml. niet echt.(maor is wel eens leuk)
Erg veel zijn er nog niet aanwezig , maar dat zal later wel uitgebreid kunnen worden lijkt me.

Synchroniseren met de foon doet hij wel elke keer als je opstart merkte ik.
Maar ik heb ook al gezien dat dat in de sys.txt zo uit te zetten is  angel4
Voor bedrijven die hun Mio steeds aan andere mee geven misschien wel makkelijk, maar voor mijn foon niet, tenzij er een nieuw persoon in komt te staan.
Blijft deze functie aan , dan duurt het opstarten nmm. langer omdat hij ook de foon eerst nog met zoeken.
Tot vandaag had ik die echter niet op BT staan.
Het werkelijke overdragen van de telefoon en adr. bestanden test ik morgen.

Edit:
BT functie werkt met mijn foon goed.
Het overnemen van mijn bijna 200 telefoonnummers was geen probleem (nokia N91)
In mijn foon staan geen adr. gegevens (kan niet ingevoerd worden) dus die moeten uit de pc komen.
Het synchroniseren daarmee volgt later nog (die staan nog niet op mijn nieuwe pc nml.)
Er zijn dan ook 2 verschillende bestanden.... een voor je telefoon contacten om alleen te bellen.... en een contact bestand waar je volledige gegevens in kan vullen....bellen maar ook heen kan navigeren.

Er blijken toch wel wat leuke nieuwe zaken aanwezig.
Hier een opsomming zover ik het (snel) doorgelezen heb.
Lang nog niet alles getest dus.

Mogelijkheid tot opslag....maar ook hergebruik ? van al gereden (of thuis uitgezette) route, uiteraard vanaf het punt dat je deze opslag aan zet.(hergebruik moet ik nog testen)
Route wordt bij evt. update's van kaarten op nieuwe kaartgegevens gebruikt ook aangepast.

Bestemming selecteren vanuit de plaatst van een afspraak via een kalender functie.
Kalender functie voor (tijd) afspraken waarbij rekening kan worden gehouden met evt. reistijd.

Bestemming instellen door coördinatie punten in te voeren (WGS84 = lengte /breedte graad of UTM = x/y coördinaten)
Bestemming selecteren die is opgeslagen in een digifoto. (moet dan wel ook de coördinaten bevatten natuurlijk)

Bestemming (nieuwe (cursor) of ,poi of favoriet etc.) toevoegen aan een al actieve route.
Normaal wordt die oude verwijderd en een nieuwe route berekend, nu een keus waarbij ook alle evt. tussenpunten worden behouden...ook als men bijv. een Poi toe wil voegen vanuit een zoekopdracht.

In Route berekening kan je maximaal 3 voorkeuren ingeven op welke manier berekend moet worden.
Vul je er 3 in dan duurt uiteraard het berekenen langer.... hij moet dit dan 3 keer doen , maar kan je wel meteen de verschillen duidelijk bekijken en zo je keuze maken.
Keuze uit snel , kort , economisch , makkelijk (= minder afslagen) maar je kan maximaal 3 van de 4 keuzes aanvinken.

Tmc meldingen kunnen bekeken worden op de route , of alle of in de omgeving van gps positie.
Bij geen uitgezette route alle meldingen in alle richtingen waarbij aangegeven hoever (km) dit is vanaf het punt waar je op dat moment bent + compasnaald in de richting van de file.
Meldingen kunnen meteen vanuit het cockpitscherm bekeken worden, ook die op je route ! en in alle zoomstanden
Bij de c710 was een periode dat je ver in moest zomen om iets te zien bij politie controles maar dat hoeft niet meer.
(baan) Richting wordt aangegeven van de melding.(moet wel de melding kloppen natuurlijk....)
Ook de evt. berekende omleiding kan vooraf bekeken worden.
Keuze uit automatisch , niet , of vragen voor herberekening bij tmc melding op de route.
Keuze voor alle aanwezige soorten meldingen appart in te stellen.
Dus zo in te stellen dat bij file bijv. omleiding automatisch berekenen volgt ....bij wegversmalling vragen enz.enz.

Keuze uit welke poi's op kaart , in paneel en welke niet worden weergegeven.
Geld ook voor de tmc pictogrammen.
Allen aangegeven zaken in het paneel worden voorzien van een compasnaald.

Meer poigroepen aan te maken , ik geloof max. 8 als ik het goed gelezen heb (maar misschien nog wel aan te passen)

Simulatie is natuurlijk wel aanwezig.... en hoe ! ....maar door de andere icoontjes en manier van aanzetten had ik die nog niet gevonden.
Dat vind ik dan ook meteen een nadeeltje... je moet even wennen aan de nieuwe icoontjes , er staat zelden een woordje bij en ze zijn niet allemaal even duidelijk in wat er gaat gebeuren als je er op klikt.

Bij simulatie komt er een aanklikbaar/uitschuifbaar icoontje in beeld waarmee je de snelheid en zelfs een pauze in kan regelen.
Dit gaat van vertragen (minder dan de daar geldende snelheid) tot ergens in de 900 km per uur met in het midden een knop voor het meteen terug naar "werkelijke"snelheid.
Uiteraard werkt dit ook in de 3d mode.
Indien op pauze gezet kan je je mio zelfs afsluiten (=suspend=korte druk op de knop) en bij weer aanzetten kan je de simulatie weer later verder gaan waar i gebleven was.

Ah...nog een verbetering in mijn ogen..... je ziet 2 handelingen op moeilijke punten.
Dus de eerste afslag....maar ook de volgende in een iets kleiner schermpje eronder.
Ook de afslag op een meerbaans snelweg is beter aangegeven.
Dit door middel van kleuren , origineel geel , van de te volgen pijlen tegenover witte pijlen van de rijstroken die je dus niet moet hebben.
Op een 4 baansweg zie je dus nu duidelijk welke baan je moet blijven volgen voor welke afslag.

Ook negatieve punten zullen hier te lezen zijn natuurlijk.
Ik heb er eigenlijk al een paar.

Buiten de al eerder genoemde knoppen die in beeld blijven (zoom ,3d/2d en volume) stoort het me dat de kantelfunctie terug springt waneer je de cockpit verlaat.
Een file melding bekijken en daarna weer terug naar de cockpit mode zorgt ervoor dat je een vooraf ingestelde kantel-mode krijgt die nmm. bijna neerkomt op 2d mode.
Dit zal in de data.zip zeker door mij aangepast worden (als ik die ontleed heb)

De lucht is gewoon blauw...geen wolkjes of zonnetje dus....en ook het nachtscherm is blauw (nah.... iets minder fel omdat de verlichting anders is)
Die sterren/maan en wolkjes/zon ga ik niks aan doen ...ik vind dat eerder storend en zie liever een egale achtergrond bij de letters/info.
Maar simpelweg het .bmp vervangen kan ook hier (wel aan schermbreedte denken...)
De bmp zijn op de zelfde manier gecodeerd als in de vorige versies, het bitmaptooltje om ze zichtbaar te maken werkt hierbij dus ook.

Ook de behoorlijk lange tmc antenne draad zit behoorlijk in de weg.....ik snap niet waarom die zo lang is en vooral niet waarom weer die akelige witte kleur....zwart reflecteerd niet in de ramen en lijkt me niet zo moeilijk te maken.....
Omdat ik de houder niet in de auto laat zitten loop je dus ook steeds met die lange draaden te hannesen.(hij is net zo lang als de usb kabel)
Laten zitten kan natuurlijk....maar ik wil thuis wel kunnen klungelen en de oude steker (van C710) van mijn korte zwarte antenne draadje past er niet in, voor de c620T is hij dunner.

De tmc ontvangst is overigens uitstekend....maar je ziet in het paneelscherm niet meteen WAAR die file is....alleen de afstand vanaf je huidige positie met een compasnaald.
Staat er dus een file voor je neus dan zie je wel die km. terug lopen en de compasnaald in jou rijrichting draaien, je weet dan dat er voor je een file gaat komen.(als de meldingen kloppen)
Simpel erop klikken en je scherm springt naar de file lokatie (of andere waarschuwingen zoals je die in gesteld hebt )

De steker van de tmc draad is overigens nog steeds een 4 polige.
Ik verwacht (nog niet getest) dan ook dat je daar ook een oortje met draad in kan doen want waarom anders deze 4 polige overigens haakse steker.
Alleen de koptelefoontjes met draad hebben hier allemaal een dikkere steker dus dit kan ik niet testen.

Daarmee kom ik dan op het volgende probleem.... ook de zijuitgang voor audio is voorzien van zo'n dunne ingang....
De standaard oortjes kunnen ook daar dus niet gebruikt worden.... erg vreemd.... want er wordt er ook geen bij geleverd met een wel passende steker.

Het paneel scherm is overigens inklapbaar zodat je een breedbeeld krijgt over het hele scherm.
De eerder genoemde knoppen blijven dan wel zichtbaar als ook onderin een blokje voor menu en het paneel weer naar voren te halen.(naast de voorkeurs zaken zoals snelheidsbord of andere icoontjes als compas tmc enz.enz.)
Geheel leeg wordt je scherm dus niet , maar dat is later in de data.zip nog wel aan te passen  mrgreen

De (eenvoudige) unlock werkt nog niet helemaal zoals ik wil....je kan niet zomaar een van de al aanwezige hier gebruiken....maar komt binnenkort beschikbaar.

Zoals sommige weten heb ik in de door mij bewerkte data.zip voor de C710 oa. de stem-herhaling gezet....erg makkelijk nmm. als je het net ff niet gehoord hebt.
Deze functie zit standaard in de C620(T) , in de bovenbalk.
Nu was ik aan het proberen of de stemmen (Gonny) van de C710 ook in de C620(T) zouden werken.
Ja dus....
Leuker nog eigenlijk.... waar de stem in de C710 alleen de laatste boodschap (ik meen , kan dat nu even niet testen) letterlijk herhaalde..... past in de C620 Gonny netjes de afstand aan op het moment dat je haar nogmaals de opdracht laat zeggen......(ook tijdens simulatie-mode)

Een irritant nadeel die nu boven water komt....
Voor tmc meldingen kan je aangeven dat je Mio eerst moet vragen of het wel of niet een omweg moet gaan volgen.
Dit was een wens die velen al hadden op oa. de Cx10 serie.
Nou..... das in deze dus ingebouwd.... en ik vind het eigenlijk knap iritant worden.
Leuk is dat je een melding in je scherm krijgt zodra er zich een file op je route bevind.
De afstand van de file, de tijd die het extra kost om er omheen te rijden , kijken waar het probleem zich exact bevind en zelfs wat eht probleem is enz.enz. zijn zichtbaar.
Ook dus de keuze om die omleiding te gebruiken of niet.....
Das leuk zou je denken....maar.....
Klik je hem weg , dan heb je dikke kans dat i een paar seconde later WEER met die zelfde melding komt, ditmaal ontvangen van een ander radio station ofzo Huh?
Dat steeds herhalen van die vraag is nmm. te lastig , ook al omdat je toch ook de rest van je info kwijt bent op dat moment.
Buiten dat heb ik het idee dat de vraag niet vanaf een bepaalde afstand pas begint.... met ALLE files op je route wordt je gevraagd wat je wil.....
Je zal dus maar een route rond Utrecht moeten hebben waar diverse files achter elkaar staan en omrijden eigenlijk al ommogelijk (klanten op die route bijv.) of nutteloos is omdat daar ook al files staan....
Ik heb dat vragen dus maar rap weer af gezet.....

Dit zijn zo wat zaken die me opvielen, er zullen er ongetwijfeld meer zijn.
Verder natuurlijk wat de oude versies ook hadden.

Nick
« Laatste verandering: 23 December 2007, 15:00:36 door Nick Altena » Gelogd

Mio 268 met Igo8
Mio C710(T) unlockt en werkend met igo8 ,Igo Primo en igo Amigo
Mio C620(T) Unlockt en met downgrade naar C520 , werkend met iGo8, Igo Primo, Igo Amigo en Becker Trucnav/Igo 
Moov V735(T) ~tv ... nog helemaal origineel
defruyt
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 26 December 2007, 11:14:39 »

Beste Nick

zoals ik zie heb je zowel een C710 en een nieuwe c620t,
eerder heb ik mijn vraag al gesteld in de topic c710.
Maar ik zal hem nog eens persoonlijk aan jou vragen, of je het voor mij eens kan uit testen wat er gebeurd als je de kaarten van de c620t op de c710 plaatst.
Heb je dan ook nog de 3D effecten of verdwijnen die?
Graag zou ik dit weten, want het is best mogelijk dat er ergens anders instelleningen zijn voor die 3D weergave waardoor het onmogelijk word deze weer te geven op een C710.

m.v.g. en alvast bedankt
Alex

Deze vagen zijn niet toegelaten op dit forum, wij werken volledig legaal, kaarten voor de c620  kunnen niet legaal op een c710 gezet worden. Lees daarom onze forumbijbel maar eens na.
« Laatste verandering: 26 December 2007, 13:43:36 door Darcey » Gelogd
Nick Altena
Forumbeheerder

« Antwoord #2 Gepost op: 26 December 2007, 13:56:27 »

Kaarten worden verkocht met software voor één bepaald toestel.
Kaarten van de 620 overzetten naar de 710 zou dus niet legaal zijn en wordt hier dus niet behandeld.

De software (en daarbij behorende kaarten) zoals op de 620 zal echter waarschijnlijk wel gaan draaien op een 710 en beschikbaar komen vermoed ik. (zoals ook op veel andere toestellen gezien de inhoud/verwijzingen van de data.zip
Deze zou je dan in de toekomst dus wel moeten kopen voor jou toestel.

De software+ kaarten van de 620 is bij mijn weten nu nog niet legaal te koop.
Mocht dit door MioTechnology te koop aan geboden worden lees je het op deze site ook en zal er zeker ook gemeld worden door MioTechnology voor/op welke toestellen dit werkt.

Edit:
Ik lees net dat de software tegen betaling wel te downloaden is op de MioTechnology site.... heb dit nog niet gecontroleerd/bekeken.
Zie deze lijn.

Inmiddels wel de Mio site bekeken maar ik kan daar de genoemde software niet vinden.
« Laatste verandering: 26 December 2007, 14:16:05 door Nick Altena » Gelogd

Mio 268 met Igo8
Mio C620(T) Unlockt en met downgrade naar C520 , werkend met iGo8, Igo Primo, Igo Amigo en Becker Trucnav/Igo 
foli
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 30 December 2007, 13:40:24 »

Goede middag

'K ben een camper of mobilhome gebruiker, en wens me een GPS toestel aan te kopen. ( dacht aan een MIO C620t)
Maar heb nog enkele vragen.
Als men ingesteld is op autobus of vrachtwagen heeft men dan andere route als auto's?
Heb eens vast gezeten met een Tom Tom van mijn zoon in een te smal straatje, dat van breed naar smal liep, want deze konden we niet instellen op een ander voertuig, is dit te voorkomen met MIO c620t.
Het toevoegen van bv. camperplaatsen mogelijk ?
Reisprogramma met tussen stops mogelijk ?
Kaarten van Oost europa toevoegen ?
Reisroute uitprinten via PC ?
Dit zijn zowat de voornaamste vragen.
bedankt voor de nodige info welke ik hier vraag.
foli
Nick Altena
Forumbeheerder

« Antwoord #4 Gepost op: 30 December 2007, 17:16:24 »

Goede middag

'K ben een camper of mobilhome gebruiker, en wens me een GPS toestel aan te kopen. ( dacht aan een MIO C620t)
Maar heb nog enkele vragen.
Als men ingesteld is op autobus of vrachtwagen heeft men dan andere route als auto's?

Daarover zijn de meningen nogal verdeeld.
Je KAN keuzes opgeven in hoe de route berekend moet worden, waarbij snel op lange afstanden hoodzakelijk over snelwegen zal gaan om maar iets te noemen.
Je KAN de route vooraf bekijken en straten ontwijken als je denkt dat dat te lastig wordt met de camper.
Ik denk echter dat je hoofdzakelijk aan hoogte gebonden zit , het kijken naar de hoogtes bij tunneltjes moet je zowiezo zelf doen , ben nog geen navigatie tegengekomen waarin dat vermeld wordt.
Daarnaast kan je natuurlijk met via punten werken om een route uit te stippelen en zo je route of wegkeuze bepalen.
Je kan wel vrachtwagen als voertuig instellen.
Of het daardwerkelijk veel verschilt met gewoon auto instelling is me onbekend.

Citaat
Heb eens vast gezeten met een Tom Tom van mijn zoon in een te smal straatje, dat van breed naar smal liep, want deze konden we niet instellen op een ander voertuig, is dit te voorkomen met MIO c620t.

Zoals ook de brughoogtes niet aangegeven worden.... wordt ook de wegbreedte niet aangegeven.
Mochten er mensen zijn waarbij dit wel in de navigatie software zit hoor ik dat graag.

Citaat
Het toevoegen van bv. camperplaatsen mogelijk ?

Ja , je kan Poi's toevoegen. (point of intrest)
Op Inet zullen vast camperplaatsen als Poi te vinden zijn (gewone campings zowiezo)

Citaat
Reisprogramma met tussen stops mogelijk ?

Ja, je kan zoveel tussenpunten toevoegen als je zelf wil.

Citaat
Kaarten van Oost europa toevoegen ?

Voor alle modellen is een oost europa pakket beschikbaar.... voor de 620 heb ik daar nog niet naar gekeken..
Is vast, als het bestaat , toe te voegen maar zul je dus wel appart moeten kopen.

Citaat
Reisroute uitprinten via PC ?

Dit is een nieuwe voor mij.
Heb me daarin nog niet verdiept.
Een screenprint is mogelijk, maar niet overzichtelijk genoeg natuurlijk.
Er is, na het instellen van een complete route wel een bestand (want is oproepbaar) om de route vooraf tot in detail te bekijken.
De vraag is natuurlijk welk (tijdelijk) bestandje dat is.

Ik heb een "semi"unlocker gemaakt.
Maar ik kan NU nog niet kijken naar dit bestandje , want miomap is niet opgestart tijdens het unlocken.
Mijn eerste klus is dus een minimaliseer knopje in de data.zip te bouwen waardoor miomap WEL draait als je in je mio duikt, dan is het op te sporen misschien.

Citaat
Dit zijn zowat de voornaamste vragen.
bedankt voor de nodige info welke ik hier vraag.
foli

Geen dank.
Doordat het nog een vrij nieuw toestel is is er nog niet zo heel veel beschikbaar en zal er nog veel uitgeprobeerd moeten worden.
Ben je een half jaar verder dan kan deze info dus totaal veranderd zijn , we kennen nog lang niet alle (verborgen) mogelijkheden van dit toestel.
Voor wat het waard is.
Vooralsnog heb ik echter zeker geen spijt dit toestel gekocht te hebben, ik zal de c710 nog zelden gebruiken....
Naast MioMap heb ik diverse andere navigatie soorten gehad (en nog) zoals tomtom en route 66.
Ik vind er niet een beter dan de Mio en zal zeer waarschijnlijk ook niet overstappen naar een ander merk, simpel om het fijt dat met de mio veel meer mogelijk is in aanpassingen naar eigen wensen.
Dat zal straks voor dit typen niet anders zijn  mrgreen

Nick

Mio 268 met Igo8
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: