|
Zijp
Gast
|
 |
« Gepost op: 25 Juli 2008, 18:57:47 » |
|
Sinds gisteren terug van de eerste vakantie met onze Mio 520t. De reis ging van Leuven over Luxemburg en Frankrijk naar Zwitserland, en van daar verder naar Toscane en Umbrië.
Ervaringen:
- Nauwelijks problemen met de navigatie. Op de autostrade in Luzern was Mio even de kluts kwijt, hetzelfde gebeurde in Basel. Tunnel in, tunnel uit, weer de volgende tunnel in: het werd haar teveel! In Umbrië wist Mio niet altijd, welke wegen onverhard zijn, in Toscane wel. Enkele keren wilde Mio mij in een historische stadskern jagen. Blijkbaar zijn de Italiaanse kaarten niet altijd even nauwkeurig.
- In Italië een parking in of rond een stad zoeken via een POI van Mio werkt meestal niet, in Zwitserland wel.
- De opgegeven snelheidsbeperkingen kloppen in Italië vaak niet (niet zo erg), en in Zwitserland her en der ook niet. Opletten dus, want de Zwitserse politie flitst vlijtig.
- De flitspaal-waarschuwingen verdwijnen netjes aan de Zwitserse grens.
- TMC: goed in België, onbestaande in Frankrijk, goed in Zwitserland. In Italië geeft Mio een hoop filewaarschuwingen ("u nadert een file!"), maar deze files zijn vaak honderden kilometers ver weg, of in de tegenrichting. Toen wij wel met files te maken kregen (twee keer), waren de berichten wel juist. De filewaarschuwingen via de radio zijn alleen voor mensen die Italiaans goed verstaan.
- Extra voordeel: in Italië heb ik de overzichtmodus uitgeschakeld, waardoor ik altijd een bocht vooruit kon kijken. Vooral handig op bergweggetjes in het donker.
Slotsom:
De Mio 520t is een echte aanwinst, ook op moeilijke en bergachtige trajecten. Geen gehannes meer met kaarten - en je vindt je wagen altijd meteen weer terug! Ook de TMC-functie is erg nuttig, alleen spijtig dat dienst in Frankrijk betalend is. Onverharde wegen worden in Italië niet altijd herkend.
|