Dank je Bart,
Jij verwoord het gevoel dat ik hier had.
Het is echt al geen makkelijke zaak een klare procedure te vinden.
Laat staan voor een volslagen leek in soft en hardware zoals ik.
Klare procedures,helder,chronologisch opgebouwd,verstaanbaar door leken en niet over het ganse forum verspreid zou al veel oplossen.
Nou... ik ben ook wel in voor een geintje hoor.... ik behoor immers al lang tot dit jongens-club- achtige groepje....
De zoekterm
kaartupdates zoals je in je eerste bericht schreef heb ik dan maar eens in de zoekfunctie van deze site gegooid om de hier beschreven klachten van onze "fruitmachine" dan maar eens te controleren.
De zoekfunctie van deze site vind je in de oranje balk bovenin op letterlijk elke pagina en dus echt niet moeilijk te vinden)
zoekwoord kaartupdate :
Slechts 2 pagina's vol met diverse berichten waarin dit woordje voorkomt, dat lijkt me toch te overzien.
(note: er IS veel meer over geschreven maar dan moet je het woordje aanpassen.... kaarten update leverde bijv. al 9 pagina's info op )
Het eerste bericht op de eerste pagina wat verschijnt maar eens aangeklikt en die maakt eigenlijk meteen al duidelijk voor welke toestellen er wél een kaartupdate te verwachten is....
http://www.mioforum.be/index.php/topic,16082.0.htmlJe moet daarvoor natuurlijk wél even lezen wat er staat.
Of je dat nu op die pagina doet of hier omdat we dat nogmaals schrijven maakt denk ik weinig uit.
Wat betreft de kant en klare oplossingen... die zijn er niet.
Zo kort en simpel kan een antwoord wezen.
Maar ben je daarmee geholpen ?
Nee.. dus het antwoord van elinx om vooral verder te lezen lijkt me dan een stuk nuttiger.
Natuurlijk snap je als leek niet (meteen) wat er allemaal staat.
Maar als je de moeite neemt hier (of elders) te lezen op het deel wat nu zichtbaar is, je vragen te stellen over de dingen die je niet begrijpt of waar je geen antwoord over vind.... kom je stapje voor stapje verder.
Er zijn er hier velen zonder enige kennis begonnen.... en diezelfde mensen helpen nu ook andere mensen die hier zonder enige kennis binnen komen met hun vragen.
Zo werkt dat hier.
We willen, als toch best hulpvaardige mensen, op zijn minst dat je je toch een beetje verdiept in de materie waarin je je gaat storten.
Natuurlijk kunnen we alles klakkeloos aanleveren , je kan op dit forum zelfs op afstand je toestel door een ander geheel gereed laten maken.
Ik heb dat al bij diverse mensen gedaan.
Toch heb je daar weinig aan, als je totaal niets weet of begrijpt en je straks tegen een probleem aan loopt .... zal je weer moeten wachten tot er iemand tijd heeft je op die manier opnieuw te helpen.
Zou je het niet liever zelf op kunnen lossen ?
Das een stuk handiger als bijv. binnen een paar dagen de vakantie voor de deur staat en je Mio in de ziektewet zit....
Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt....maar je moet wel een minimale en kleine basis kennis hebben voor je sowieso wat zou moeten gaan veranderen .... MIJN mening....
De reden van deze manier van "werken" op dit forum is erg simpel.... je kan met alle info/ programma's en linken die hier op het nu nog verborgen deel te vinden zijn je toestel volledig onbruikbaar maken als je dit zonder enig kennis van die materie toepast/ gebruikt.
En dat mijn beste... is zelfs door ons vriendelijke jongens-clubje die wél enige tot veel kennis hebben over deze zaken niet zomaar een twee drie op te lossen via een forum.
Als we je nu , met de wetenschap dat je hier nog weinig tot niets van snapt.... vol gooien met linken en programma's die daar staan en waarmee je kan gaan lopen klooien..... kom je hier boos mopperen omdat je toestel straks helemaal niets meer doet.... en wij je daarbij niet eens kunnen helpen (je MOET dan nml. dingen zelf gaan doen....)
Ook dat lijkt me niet hetgeen je wil ?
Alleen al vb "ontlocken" stelt mij voor probs dus durf ik het niet aan.
Dat unlocken is nu zelfs een van de weinige dingen die je zo op een sd kaartje kan zetten en je hoeft zelf geen fluit meer te doen dan je toestel aan te zetten...kaartje erin te stoppen en van je bak koffie te gaan genieten....
Toch snap ik dat er mensen zijn die dat niet aan durven .... en juist daarom wordt hier in dit open deel de info wat beperkt gehouden !
"Heldere" verwijzen zoals"met puntig voorwerp in de reset en daarbij de 2 knoppen drukken aan de zijkant" stelt mij al voor problemen,heb nl 4 knoppen aan de zijkant.
Dit is en heet een semi unlock.
Het scherm waar je door deze handeling in komt is het windows scherm , vergelijkbaar zoals op je PC.
Na het uitzetten en opnieuw aan zetten van je toestel zit je weer met een origineel toestel en het originele opstartscherm.
Indien je verder niets veranderd of verwijderd kan er niets vreemds gebeuren met deze handeling.
Naast lezen is het erg belangrijk dat je góéd leest.
Want zelfs het gaatje waarin je dat puntige voorwerp moet steken wordt hier (regelmatig opnieuw) besproken....net als welke 2 van de 4 knoppen je ingedrukt moet houden....
Nerds zullen dit onmiddellijk begrijpen,maar ik durf er dus niet aan beginnen uit vrees op verkeerde te drukken en zodanig ik weet niet wat te blokkeren,uit te wissen,verliezen,onbruikbaar maken en noem maar op,zoals gezegd ik ken murphy persoonlijk

.
Ter geruststelling....
ZO zijn er vele begonnen (IK ook ! ) ...en het merendeel van die mensen behoren dan nu waarschijnlijk tot die door jou genoemde " nerds ".... Hoofdzakelijk komt dat nmm. omdat ze hier eerst een hoop gelezen hebben voor ze met puntige voorwerpen aan de gang gingen.
IK voel me overigens niet bij de "nerds" behoren, ik weet zelf ook nog lang niet alles en zal ook nooit alles weten..... maar ik lees! nog elke dag nieuwe dingen...
Dat heet een leerproces en is nodig als je je met dit soort dingen wil bezig houden.
Het volgende klinkt een beetje harder dan bedoeld maar ik hoop dat het dan duidelijk wordt waarvoor oa. IK hier zit...
Wil of kan je niet aan dat beetje basis leerproces beginnen... Ga naar een winkel en koop dan gewoon een nieuw toestel waar alles al op en aan zit wat je wil.... dan is je probleem met recente kaarten OOK opgelost zonder dat het je verder enige moeite kost.
Daar krijg je er ook nog eens garantie op als het niet werkt.... HIER niet...
Nick