|
benjidaems
Gast
|
 |
« Gepost op: 16 Januari 2010, 20:24:42 » |
|
heey, is het mogelijk om ergens een nieuw stem te verkrijgen/downloaden voor de mio moov s568.. alvast bedankt 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
elinx
Lid

|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 17 Januari 2010, 12:10:51 » |
|
Deze vraag is al enkele keren voorbij gekomen. Vanaf de Moov serie is Miomap gebaseerd op de software van Mireo (ViaGPS, Cardinale, Navman, Miomap2008, Spirit). De stemmen die op deze software zijn gebaseerd zijn dan ook meestal uitwisselbaar. Op dit forum in de schatkist staan een aantal stemmen die zijn gebaseerd op de software van NavNgo. (Miomap v3, iGo8, Amigo).
Ik heb nog geen andere stemmen voor Mireo software gezien dan degenen die meegeleverd zijn. Misschien dat ze er wel zijn, maar zijn ze niet eenvoudig te vinden.
|
|
|
|
|
|
MIO C510E 3,5", CE4.2, 64MB RAM, 512MB-Flash, 4GB-SD DIY Skin&Auto-unlock NavNgo: Miomapv3.3- iGo2006- iGo8.0- iGo8.3- iGo8.4,Amigo- iGo8.5, iGo9.2 Primo Mireo: ViaGPS v3- Miomap2008- Spirit2009 Andere: TomTomNavigator v6, v7- Navigon v6.5- NDrive v2.4 ChinaPNA 5", CE6.0, 128MB RAM, 4GB-Flash, 4GB-MicroSDHC DIY_unlock iPhone style NavNgo: iGo8.3- iGo8.5,iGo9.2,iGo9.6 Primo Andere: Navigon40, SygicTruck7.71 ZTE Blade 3,5", Android 2.3, 512MB RAM, 512MB-Flash, 4GB-MicroSDHC NavNgo: iGoMyWay
|
|
|
madhouse_nl
Lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 11 Augustus 2010, 16:21:31 » |
|
Het is toch wel gek dat er voor de S568 stemmen maar weinig bekent is. waar ik intussen wel achter ben is dat voor de S568 gebruik wordt gemaakt van een verzameling oog audio files, en deze samen gepakt in een voice.bin file. Nu is de vraag is er iemand op de hoogte hoe deze bin file aangemaakt kan worden.? madhouse_nl 
|
|
|
|
|
|
Moov Spirit Flat s568
Nog helemaal default uit de doos.
|
|
|
elinx
Lid

|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 11 Augustus 2010, 17:32:46 » |
|
Het is toch wel gek dat er voor de S568 stemmen maar weinig bekent is. ... Waarom is dat gek? De software van Mireo wordt veel minder verkocht als die van TomTom, Navigon en Garmin en is veel minder toegankelijk als bv iGo. Voor zover ik weet is Mitac met Mio en Navman de grootste leverancier van Mireo. Als je er al achter bent dat in het bin bestand ogg bestanden zitten, kan je overwegen om die te vervangen. Hoe je dit "bin" bestand geopend hebt is me een raadsel, omdat bin bestanden meestal binaire bestanden zijn, dus niet echt leesbaar.
|
|
|
|
|
|
MIO C510E 3,5", CE4.2, 64MB RAM, 512MB-Flash, 4GB-SD DIY Skin&Auto-unlock NavNgo: Miomapv3.3- iGo2006- iGo8.0- iGo8.3- iGo8.4,Amigo- iGo8.5, iGo9.2 Primo Mireo: ViaGPS v3- Miomap2008- Spirit2009 Andere: TomTomNavigator v6, v7- Navigon v6.5- NDrive v2.4 ChinaPNA 5", CE6.0, 128MB RAM, 4GB-Flash, 4GB-MicroSDHC DIY_unlock iPhone style NavNgo: iGo8.3- iGo8.5,iGo9.2,iGo9.6 Primo Andere: Navigon40, SygicTruck7.71 ZTE Blade 3,5", Android 2.3, 512MB RAM, 512MB-Flash, 4GB-MicroSDHC NavNgo: iGoMyWay
|
|
|
madhouse_nl
Lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 12 Augustus 2010, 21:32:03 » |
|
Het gek vinden is niet zo gek,
Er is een heel forum aan mio gewijd, en het was maar een vraag.
Even een kleine correctie het was geen .bin file maar een .dat file.
om dit te kunnen lezen gewoon een hex viewer. In de header is dit te lezen, dat verklaart mijn bevinding.
N e d e r l a n d s - V r o u w *€> OGGV
Maar de vraag blijft, weet iemand hoe deze .dat file gemaakt is of wordt.
madhouse.
|
|
|
|
|
|
Moov Spirit Flat s568
|
|
|
elinx
Lid

|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 13 Augustus 2010, 02:09:45 » |
|
Nu begrijp ik wat meer van je uitlating. Echter het Mio forum is afhankelijk van invoer van gebruikers. Deze gebruikers halen hun informatie vaak weer van andere bronnen, zoals anderstalige fora.
Dit forum is "groot" geworden met software van NavNgo. nl Miomap v3. Deze software is zeer transparant en bij wijze van spreken leesbaar, omdat het opgebouwd is uit scripts die gewoon met kladblok te bewerken zijn. Hierdoor zijn er behoorlijk wat aanpassingen gemaakt door enthousiastelingen om het gebruik van Miomap v3 uit te breiden en te verbeteren. (skins) Dit is voortgezet met iGo8 van NavNgo.
De software die op de Moov apparaten zit, komt echter van Mireo. Zoals je gemerkt hebt zijn hier de bestanden veel minder transparant. Met een HexEditor kan je de binaire data bekijken en soms zit daar wat leesbaars tussen, zodat je enigszins begrijpt waar het om gaat. Hoe de bestanden echter gecompileerd zijn geeft Mireo niet prijs.
Zo is de door jouw gevraagde informatie reeds op andere fora ook gevraagd, maar tot op heden is er weinig van bekend. Commerciele partijen hebben waarschijnlijk deze informatie ook niet, want voor zover ik weet zijn er geen andere stemmen dan de meegeleverde.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nick Altena
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 13 Augustus 2010, 08:49:51 » |
|
Ik ben hier ook eens mee bezig geweest voor iemand die om andere stemmen vroeg, maar heb de moed eigenlijk een beetje opgegeven na het lezen van dit stuk : http://www.online-tech-tips.com/computer-tips/how-to-open-dat-files/Waaruit blijkt dat een .dat file niet altijd door hetzelfde standaard programma gemaakt is en het dus nog moeilijker is om er ook maar iets bruikbaars voor te vinden.... Mocht je toch wat tegenkomen dat werkt dan hoor ik dat graag... Ik had al eens een programma (zelfs gekocht) waarvan ik dacht dat die .dat file's om kon zetten naar andere audio file's , maar die bleek niet te werken helaas. Ik weet niet meer welk programma dit was, na een computer crash was het foetsie... Edit: Door deze lijn toch weer even hiermee bezig geweest natuurlijk Net een programma binnen gehaald wat in bovenstaande link wordt genoemd ..... "kmplayer" .... en eens gekeken of die er dan wat mee kon doen. Zou .dat file herkennen....maar kan het niet eens afspelen. Krijg een schermpje met oa. de volgende melding: [Bestand Info] -------------------- E:\Miomap\geluidsbestand nieuwe miomap2008 versie\nl_f_5.dat General Complete name : E:\Miomap\geluidsbestand nieuwe miomap2008 versie\nl_f_5.dat Format : OGG File size : 800 KiB Duration : 4mn 19s Overall bit rate : 25.3 Kbps Audio #32055 ID : 32055 (0x7D37) Format : Vorbis Duration : 4mn 19s Bit rate mode : Constant Bit rate : 24.0 Kbps Channel(s) : 1 channel Sampling rate : 16.0 KHz Stream size : 760 KiB (95%) Writing library : libVorbis 1.2 (UTC 2007-06-22) en de binaire info laat i ook zien Leuk... maar dat was alles... meer kan het program er niet mee..... nah...das ongeveer even veel als kladblok er mee kan dus... Wel duidelijk nu dat het een Vorbis afkomstig bestand is, dus misschien kunnen we wat met de software zoals het "BeSweet" programma op deze site : http://www.vorbis.com/setup_windows/Nog niet geprobeerd, net als dat ik ook nog niet geprobeerd heb het .dat bestand simpelweg te hernoemen naar een ander audio bestand om eens te zien of dat mogelijkheden schept ..... ofwel, we zijn er dus (al)weer helemaal mee bezig  Edit 2: Zomaar een hele simpele gedachte.... Helaas , ik kan het zelf niet testen. Kan iemand hier die deze moov heeft eens een stem uit de schatkist (of van elders) eens heel simpel hernoemen naar een .dat file en dan kijken of dat werkt ??
|
|
|
|
« Laatste verandering: 13 Augustus 2010, 09:56:08 door Nick Altena »
|
|
Mio 268 met Igo8 Mio C710(T) unlockt en werkend met igo8 ,Igo Primo en igo Amigo Mio C620(T) Unlockt en met downgrade naar C520 , werkend met iGo8, Igo Primo, Igo Amigo en Becker Trucnav/Igo Moov V735(T) ~tv ... nog helemaal origineel
|
|
|
elinx
Lid

|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 13 Augustus 2010, 11:05:11 » |
|
Waaruit blijkt dat een .dat file niet altijd door hetzelfde standaard programma gemaakt is...
Zomaar een hele simpele gedachte.... ...Kan iemand hier die deze moov heeft eens een stem uit de schatkist (of van elders) eens heel simpel hernoemen naar een .dat file en dan kijken of dat werkt ?? Na nog eens lezen en overdenken van het bericht en de informatie van madhouse_nl kwam ik op dezelfde gedachte. Hernoem de "dat" eens naar "ogg" en probeer dit eens af te spelen met een OGG player dit bestand te openen. Maar ik meen me te herinneren van andere fora, dat iemand dit ook al had geprobeerd. Trouwens in de schatkist staan alleen stemmen voor NavNgo software van de Mio C serie en niet van Mireo (Moov en Spirit), want dat is nu juist de vraag "zijn er andere stemmen voor de Moov software?" Een "dat" file kan inderdaad van alles zijn, binair, tekst. Het is bevat programmadata die opgevraagd wordt wanneer nodig. Door deze data in een apart "dat"bestand te zetten (of cpf) kan de softwareleverancier simpel deze data voor ieder land, toestel of OEM partij wijzigen door de destbetreffende bestanden te vervangen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nick Altena
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 13 Augustus 2010, 11:14:51 » |
|
Ik bedoelde dus ook wel degelijk een (NavNgo) stem uit onze schatkist hernoemen naar het .dat bestand, want dán zijn er wel ineens een hoop andere stemmen voor deze moov / spirit series als dat zo eenvoudig zou werken  Maar anders om kan ik wel even proberen, al geeft dat geen garanties voor de moov/spirit natuurlijk...
|
|
|
|
« Laatste verandering: 13 Augustus 2010, 11:16:27 door Nick Altena »
|
|
Mio 268 met Igo8 Mio C710(T) unlockt en werkend met igo8 ,Igo Primo en igo Amigo Mio C620(T) Unlockt en met downgrade naar C520 , werkend met iGo8, Igo Primo, Igo Amigo en Becker Trucnav/Igo Moov V735(T) ~tv ... nog helemaal origineel
|
|
|
elinx
Lid

|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 13 Augustus 2010, 11:57:57 » |
|
Was het maar zo eenvoudig NavNgo stemmen bestaan uit zip bestand waarin een map met ogg bestanden en een aantal csv bestanden hoe deze ogg bestanden aan elkaar "gepraat" moeten worden. csv bestanden zijn heel goed leesbaar en te bewerken, ogg bestanden redelijk eenvoudig zelf te maken. Op die manier kan je dus een nieuwe stem maken. Probleem bij de Moov software is dat dit alles gecompileerd moet worden naar een "dat" bestand wat leesbaar moet zijn voor die navigatiesoftware. Volgens mij ging nu juist daar de vraag over. Eerst moet je het voor elkaar zien te krijgen dat een "dat" bestand wordt gedecompileerd tot een aantal bestanden die herkenbaar zijn Dan moeten de csv bestanden van NavNgo worden geconverteerd naar het Mireo (Moov) formaat en dan moeten de ogg bestanden eraan gekoppeld worden. Dan moeten de originele Mireo bestanden vervangen worden door deze geconverteerde bestanden. Vervolgens moet alles weer gecompileerd worden tot een "dat" bestand Mijn gedachte was het misschien alleen de ogg bestanden betrof die in een bepaalde volgorde zijn geplaats met speciale scheidingtekens en dat het aan elkaar praten waarschijnlijk met een ander bestand gebeurd. Ik denk dat het probleem in die scheidingstekens zit. Echter als het allemaal zo eenvoudig zou zijn, waarom zijn de commerciele partijen daar nog niet op ingesprongen, daarom denk ik dat er meer achter zit. Edit: Ik was er duidelijk al eerder mee bezig geweest.
|
|
|
|
« Laatste verandering: 15 Augustus 2010, 22:29:41 door elinx »
|
|
|
|
|
madhouse_nl
Lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 14 Augustus 2010, 00:30:29 » |
|
Zo komt er toch weer beweging in het topic, Na het lezen van de reacties, ging mij een lichtje branden. Ik heb vroeger vaak met clipper gewerkt dit was een dbase compiler. Als je een database aanmaakte werd er een container aangemaakt met een .dat extensie, (OOOHH)Nu heb ik een oude koe uit de sloot gehaald, en zo'n container aangemaakt, nu lijkt het er sterk op dat dit het zelfde formaat heeft kwa indeling. Even wat gepield met vmware en een dos doos. De header is in iedergeval het zelfde.  Als ik meer weet meld ik dit weer. madhouse
|
|
|
|
|
|
Moov Spirit Flat s568
|
|
|
|
Nick Altena
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 14 Augustus 2010, 08:31:21 » |
|
Ik bedoelde dus ook wel degelijk een (NavNgo) stem uit onze schatkist hernoemen naar het .dat bestand, want dán zijn er wel ineens een hoop andere stemmen voor deze moov / spirit series als dat zo eenvoudig zou werken  Maar anders om kan ik wel even proberen, al geeft dat geen garanties voor de moov/spirit natuurlijk... Gisteren toch nog weer even mee bezig geweest en tijdens het klungelen bedacht ik me dat ik dat hernoemen ook al eens geprobeerd had.(dat toen hernoemde nl_f_5 bestand kwam ik nml. nog tegen op mijn pc) Toch voor de zekerheid nog maar een keer gedaan en dit gaat dus inderdaad niet werken helaas. Madhouse, Ben benieuwd of je er verder mee komt, zouden een hoop mensen blij van worden....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
elinx
Lid

|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 14 Augustus 2010, 12:12:35 » |
|
Ik heb vroeger vaak met clipper gewerkt dit was een dbase compiler...... Bevat dit programma ook een decompiler, want dan zou je die eens op een Moov "dat" bestand kunnen loslaten. Het schijnt dat er wel decompilers op het net rondzwerven (declip.arj en rescue5.arj voor DOS incl. tutorial), maar is geen freeware.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
madhouse_nl
Lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 14 Augustus 2010, 17:37:59 » |
|
hallo,
Ik heb zelf ook gedacht de-compileren, maar die moet ik eerst weer even opzoeken en afstoffen. damm, dat gaat even niet lukken.
(off topic ben op vakantie met de trekkers hut op wielen, en de software NAS thuis staat niet helemaal open met al mijn verzamel woeden van de afgelopen jaren, dus de de-compiler is voor nu nog even onbereikbaar.)
Ik zal eens kijken of er op het net een test versie ergens rond zwerft, die geschikt is voor dbase III decompiling. of heeft een van de leden nog zo'n tool in bezit waar geen copyright op staat.
madhouse
|
|
|
|
|
|
Moov Spirit Flat s568
|
|
|
madhouse_nl
Lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 14 Augustus 2010, 21:38:43 » |
|
yehh, Er is resultaat geboekt !!! luister eens naar het volgende decompile van nl_m_5.dathet is 7,52 mb groot en in wav formaat. madhouse 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 14 Augustus 2010, 21:53:18 door madhouse_nl »
|
|
Moov Spirit Flat s568
|
|
|