in één woord samengevat: teleurstellend

Dit toestel werd aangeschaft ter vervanging van een 510 waar ik niets dan lof over heb alleen zijn de kaarten ondertussen wat gedateerd (en niet meer up te daten) Ook omdat ik dagelijks in de files zit maar geen zin heb om een maandelijkse bijdrage te leveren voor file informatie e.d. leek de 475 met gratis TMC-Live diensten me een prachtig alternatief.
Helaas, is de miomap software vervangen door iets anders wat enkele voordelen heeft maar de interessante zaken niet heeft mee overgenomen.
Bijvoorbeeld: duidelijke flitspaalwaarschuwingen en enkel indien nodig, duidelijke waarschuwing wanneer je te hard rijdt. Ik verklaar mij nader: op de 475 krijg je bij elke gebeurtenis de standaard 'dingdong' te horen zodat je in eerste instantie niet weet wat er aan de hand is.

Als je te snel rijdt moet je dan kijken of het verkeersbord op het scherm minder vaag is geworden (wat niet altijd even duidelijk is) of het kan ook een flitspaal in de buurt zijn zijn (die volgens mij altijd wordt aangegeven ook al hou je je aan de juiste snelheid, waardoor je in de stad veel 'dingdongs' te horen krijgt

)
Voor diegene die geen 510 gehad hebben, daar krijg je een pieptoon te horen wanneer je te snel een flitspaal naderd (dat kanje instellen) en dat blijft lawaai maken tot je traag genoeg rijdt. Kortom, je vertraagd gewoon van ellende

Bij gewoon te snel rijden vertelde een vriendelijke dame : "u rijdt te snel" en veranderd ook de actuele snelheid op het scherm (wat ik in de wagen gebruik als 'kilometrik') van kleur en van lettertype.
Dat 475 gedingdong gaat al gauw vervelen

erger nog genegeerd worden

Maar goed,we hebben dan toch nog altijd de verkeersinfo functionaliteit:

tis te zeggen, dat dacht ik , want in de praktijk heb ik eerlijk gezegd evenveel aan mijn radio. De reistijd wordt namelijk niet aangepast bij een verkeersincident op de route. Terwijl de plaats en actuele snelheid van het verkeer wel degelijk gekend is door het toestel. Dit vind ik ongehoord ....
Ook wordt er totaal geen rekening mee gehouden bij het bepalen van de route, ik wordt dagelijks over een weg gestuurd die voor alle verkeer is afgesloten (wat ook netjes gemeld wordt in de TMC info

) en het leuke is als ik dan de omleiding volg gaat de GPS mij veel te lang naar het punt proberen te sturen waar ik van de route ben afgeweken. Deze omleiding volg ik nu al meer dan een week je zou dan ook denken dat die ingebouwde iq-route dat uiteindelijk zou door hebben !?
Om met een positieve noot te eindigen: het navigeren tot op huisnummerniveau is beter dan bij de 510 en het zoeken naar vanalles en nog wat in de buurt is makkelijker geworden.
[edit]nog ééntje vergeten wat ik ook wel straf vind: je kan bij dit toestel niet aanduiden om snelwegen te vermijden. Geen aanrader voor fietsers, moto en cabrio rijders