Gisteren heb ik de eerste proefrit gereden met mijn nieuwe Mio spirit 575 live tmc.
Het is even wennen in vergelijking met mijn oude C320.
Opstarten, een route plannen en de gps uitzetten is een stuk eenvoudiger geworden.
De live tmc heb ik nog niet kunnen testen maar de wegenwerken in de buurt stonden wel aangeduid.

De stem (Ellen) is een beetje flauw, weinig intonatie en de kinderen lagen plat van het lachen van haar uitspraak van sommige straatnamen.
Jan Devischstraat is bvb Ian Déviesstrat.

De flitspalen melder werkt goed maar bij de C320 kreeg ik vanop ong. 500m een gebiep zolang ik te hard reed.
Irritant want soms zat ik nog in een zone 90 te rijden en stond die flitspaal dik 500 meter verder in een zone 70, voordeel was wel dat ik zo heb leren trager rijden.
Op de 575 is er enkel een lief biepje en een minder leesbare aanduiding om te melden dat er een flitspaal staat, dat zal wennen worden...

Er zitten geen mogelijkheden in om de stembegeleiding of flitspaalaanduidingen aan te passen en da's een minpunt (ofwel heb ik ze nog niet gevonden).

Op de C320 had ik rechts op het scherm standaard de werkelijke snelheid en de afstand tot de bestemming staan, nu moet ik dat iedere keer weer aanklikken, vervelend maar geen ramp.

Naar goede mio gewoonte lukte het opstarten niet goed, aanmelden op de mio site was geen probleem, de mio desktop installeren was ook ok maar... Na het updaten van de nieuwe kaarten dacht de 575 dat er geen kaarten waren geinstalleerd. Alles er dus terug af en op gegooid en, hoera, nu werkt het wel.
Gemakshalve heb ik een micro sd kaart gekocht. Nu heb ik dus alle 44 kaarten op de 575 staan.

Al bij al ziet deze mio er ok uit, zeker als je rekening houdt met de prijs, gratis live tmc en 44 kaarten op een gps aan zo'n prijs, wie doet dat na? Bij TomTom of Garmin zal je snel bijna het dubbele betalen.
Oh ja: Waarom een nieuwe gps en waarom terug een Mio?
Op de C320 begon ik te merken dat de kaarten na 5 jaar aan het verouderen waren, de laatste tijd kwam ik meer en meer nieuwe wegen tegen of had ik probleempjes met gewijzigde kruispunten of gewijzigde rijrichtingen.
Vermits er voor dat type kaarten geen updates meer mogelijk waren en omdat onze volgende grote reis richting Balkanlanden gaat was dit nog een extra agrument.
De batterij ging niet langer dan een kwartier meer mee zonder opladen, dat was vervelend voor de keren dat ik de gps op de moto (zonder oplader) gebruikte.
Het laatste argument was de prijs, even heb ik getwijfeld om een Tomtom rider te kopen (voor auto en moto) maar da's weer het dubbele van prijs en op de moto gebruik ik de gps enkel om naar een vertrekpunt te rijden of om snel de weg naar huis te vinden, voorgekauwde routes zijn toch mijn ding niet.
Zo, tot zover de eerste ervaringen, nu maar hopen dat alles zo positief blijft.