Het bericht staat op de website van mio zelf
"We zijn ons ervan bewust dat sommige klanten één van de volgende meldingen krijgen bij het opstarten van hun nieuwe Mio Spirit: • “Één van kaartinschrijvingen zal verlopen in xx dag(en). U kunt dit vernieuwen met de MioMore Desktop. Wilt u hier nogmaals aan herinnerd worden?” • “Één of meer van uw kaartinschrijvingen zijn verlopen. Herstel uw kaarten met de MioMore Desktop.” Deze meldingen hebben te maken met het gratis proefabonnement voor de snelheidscamera’s en verschijnt doordat er een foute datum in het systeem staan.
Ik zou maar beginnen met het vernieuwen/herstellen via de miomore desktop zoals daar staat beschreven.
Heb je inderdaad ook een gratis proef abbonnement op die flitspalen genomen ?
Om dit probleem op te lossen, kunt u een GPS reset in het menu doen terwijl u 20 minuten lan 65km/u rijdt. Als u dit doet, dan wordt de eerste gebruiksdatum aangepast en hiermee wordt ook uw datum voor het proefabonnement gereset.

Sorry... maar ik vind dit de grootste kolder van Miotechn. die ik ooit gelezen heb.
Een datum zal toch niet veranderen omdat ik een bepaalde tijd een bepaalde snelheid rijd ?
Tenzij ik deze regel anders lees....
Onder het rijden voer je een reset uit, waardoor de GPS gegevens opnieuw ingelezen moeten worden.
Door het bewegen van de auto zal dit moeilijk worden voor je toestel.
Maar welk nút dat dan heeft

?
Dan zou een gewone (eventueel harde) reset ook moeten helpen als die datum nu niet goed staat, of zelfs als je geen satelliet ontvangst hebt binnen in huis bijvoorbeeld.
Vraagje...
Kan je IN je mio komen (via je pc) en zie je daar een save map ?
Verwijder of misschien beter.... hernoem die savemap dan maar eens zodat die niet meer ingelezen wordt.
Dan een reset (met je schuifknopje dus) en nogmaals kijken wat je kaarten nu doen.
Maar waarschijnlijk eenvoudiger is het voor je om met miomore de kaarten even te vernieuwen vanaf de dvd.
Nadat u dit gedaan heeft, ziet u de melding niet meer totdat het proefabonnement (bijna) verlopen is. Onze excuses voor het ongemak. "
Vind dit een beetje een zwakke "oplossing" van Miotechn.
Je mag toch verwachten dat je zonder problemen je toestel kan gebruiken, niet met foutmeldingen komt te zitten of een techneut moet gaan worden om iets op te lossen.
Omdat zij hun flitspalen onderhoud uit besteden lijkt het me ook hun probleem om dit goed en defenitief op te lossen.(anders zit je er volgend jaar weer mee)
Nu nog even een vraagje over mijne mio s 305 ... sorry maar voor mij is het nog niet duidelijk hoe ik een harde reset doe... mijn toestel heeft geen knop die je ingedrukt kunt houden ... bovenaan heb ik een schuifknop die ik naar rechts kan schuiven om nen reset te doen ... maar dan start hij alleen terug op dus gene volledige reset ....
Dit is dan waarschijnlijk een softreset.
Bij een harde reset moet je opnieuw tijd/datum!! en taal en zo in vullen en springt je gps naar een lokatie in Frankrijk.
Als je geen andere knopjes hebt of een piepklein gaatje aan de onderkant waarin je (voorzichtig) kan prikken dan zou een harde reset alleen mogelijk zijn door je toestel aan te laten staan....en indien hij uit gaat weer aan te zetten.... en dit te blijven herhalen tot het echt niets meer doet.
Dan opladen en weer aan zetten zou een harde reset moeten zijn ofwel , windows wordt opnieuw ingeladen en moet je bovengenoemde zaken opnieuw in stellen en bij je je al ingestelde gegevens en adressen kwijt.
En nog een vraagje hoe zit het met de kaarten update.... Moet ik elk jaar nieuwe kaarten downloaden ( betalen ) of kan ik deze gps gewoon verder blijven gebruiken zonder update... Ik had vroeger nen garmin gps en als het abon versterken was dan kon in nog steeds mijne gps gebruiken ( welliswaar met de oude kaarten ... maar elk jaar nen update (?) . Naar de winkel met dit toestel kan ik niet gaan vermits ik deze gps bij mijn krantenabonnement heb bijgekregen. Een telefoonnummer waar ik de miohelpdesk te pakken kan krijgen heb ik helaas niet gevonden?! Graag jullie raad , advies
Je MOET niks....
Je mio zal ook zeker blijven werken met oudere kaarten.
Alleen loop je het risico dat je eens verkeerd rijd , maar aankomen zal je toch wel.
Het probleem wat IK vind bij verouderde kaarten zijn niet zo zeer de nieuwe wegen die er niet op staan.
Ik vind het zelfs niet erg dat de rotrondes die voor een kruising in de plaatst zijn gekomen wat raar uitgelegd worden want dat kan je nog wel bekijken op de kaart welke afslag je nemen moet.
Maar wat ik wel lastig vind is zijn de een-richtings wegen die er bij gekomen of veranderd zijn, simpel omdat je kaart/mio dáár dan geen rekening mee houd.
Maar zelfs dat hoeft geen probleem te wezen, want gelukkig kan je toestel vrij snel herberekenen als je een afslag voorbij rijd omdat je daar toch ineens niet meer in mag

Al met al, op onder andere ons forum hier kan je lezen dat er heel wat mensen zijn die toch wel graag die nieuwe kaarten willen.
Betalen willen er een hoop niet....maar er zijn er ook een hoop die wél willen betalen voor nieuwe kaarten.
Alleen hebben veel van die mensen dan weer het probleem dat er geen nieuwe kaarten (meer) worden geleverd voor hun toestel.
Deze mensen stappen dan over op een andere software op hun Mio, in de meeste gevallen is dat Igo 8 of Igo primo of Igo Amigo en wat minder vaak op tomtom. (ja dit kan allemaal op die Mio ! )
Hiervoor (igo) worden wél met regelmaat kaarten uit gegeven én die zijn ook nog eens onderling uitwisselbaar , ook andere zaken zo als (flitspaal) Poi's
Het enige probleem met Igo is dat een legale versie in het buitenland gekocht moet worden of via Inet.
De meeste "gebruikers " zijn dan ook creatief met google of andere zoekprogramma ...
Wat je garantie betreft :
Gewoon een winkel in lopen die Mio's verkoopt.
Die kunnen je vast wel helpen, net doen of je gek bent

Voor telefoon nummers of als je op wil/moet sturen zullen
hier wel adressen en telefoon nummers vinden.