Mioforum
23 Mei 2012, 11:26:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Schatkamer
Software database
Route database
Wie Woont Waar

Startpagina   Help Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Snelste route ?...  (gelezen 323 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
VWT4
nieuweling
*

« Gepost op: 31 Maart 2011, 10:10:18 »

Ik heb al enkele jaren een C710 en ben daar wel redelijk tevreden over.
Maar wat me wel wat irriteert is het feit dat ondanks dat hij is ingesteld op de snelste route, hij me
dikwijls langs onooglijke slijkerige veldweggetjes stuurt of soms dwars door een stadscentrum met het nodige
fileleed tot gevolg (terwijl er een snelle ringweg is).  Zo wordt de snelste weg soms wel de langste weg.
Ik ben wellicht niet de enige met dit probleem ?  En hoe zit dat met de nieuwe Mio's zijn deze beter op dat vlak ?
« Laatste verandering: 31 Maart 2011, 10:12:39 door VWT4 » Gelogd

Ik moet in mijn profiel nog aangeven welk model Mio ik heb.
sascha
Lid
**

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 31 Maart 2011, 19:08:55 »

Even een vraagje wat voor een kaarten heb je erin en de Mio C710 bezit over TMC die kan je helpen bij de file's.
Als je oude kaarten heb weet hij misschien's niet dat die ringweg bestaat.

Ik ben een gelukkige bezitter van een C210, die prefect werkt
VWT4
nieuweling
*

« Antwoord #2 Gepost op: 1 April 2011, 09:19:47 »

Ik zou eens moeten kijken welke kaarten precies ,V3. of zoiets.  Maar daar ligt het probleem niet aan, want de ringweg staat er wel degelijk op
(trouwens bijna alle andere wegen ook).
TMC helpt hier niet bij, trouwens die heeft me soms al omweg laten maken voor files die er niet waren.
Het ergert me vooral dat hij me soms van een snelle weg afstuurt om dan door smalle veldweggetjes te gaan rijden
waar je dan achter een tractor hangt of aan de kant moet gaan staan om een tegenligger door te laten.
Dat is dan niet meer de snelste weg, maar in praktijk de langste weg in tijd.
De instellingen veranderen naar vrachtwagen helpt hier ook niet bij.  Stel u voor dat ik met een oplegger door die baantjes
zou moeten... nono

Ik moet in mijn profiel nog aangeven welk model Mio ik heb.
sascha
Lid
**

« Antwoord #3 Gepost op: 1 April 2011, 09:29:45 »

V3 is niet de kaart versie maar de versie van het Mio programma een echte kaart update van de kaarten die origineel van Mio afkwamen is alweer een jaar of 4 geleden.
Dat is dan ook de reden waarom iedereen op zijn c710 Igo8 er op zet zoals ik en waar we dan ook erg tevreden over zijn want nu heb ik kaarten erop die van 12-2010 zijn en waar je vooral aan moet denken bij jou in de beurt weet jij beter de weg dan de Mio en zeker de snelste.
Het is en blijft een hulpmiddel en op plaatsen waar je nooit komt heel handig.

Ik ben een gelukkige bezitter van een C210, die prefect werkt
elinx
Lid
**

« Antwoord #4 Gepost op: 1 April 2011, 21:37:13 »

Een navigatieapparaat berekent de kortste, snelste en eenvoudige routes dmv kilometers, tijd of wegnummers/bochten tellen.
Hierbij wordt uitgegaan van de informatie die op de kaarten vermeld staat.
De kortste is dan ook echt de kortste al scheelt het maar één meter.
Zelfde geldt dus voor de tijd. Al is de route maar 1 seconde sneller dan de meest logische dan kiest hij toch die minder logische, maar "snellere" route.
Bij de meest eenvoudige route wordt gekeken naar de minste bochten cq wegenwissels.

Je kaarten zijn waarschijnlijk nu zo een vijf jaar oud (2006). Bedenk daarbij dat de data die erin is opgenomen nog ouder is, tot wel een jaar ouder.
Deze data zijn oa maximum snelheden, eenrichtingverkeer, wegnummers, de wegen zelf en nog meer zaken.

Dus ook al zijn alle wegen (zoals de genoemde ringweg) er nog steeds, wil dat niet zeggen dat de data van de omgeving, die ook bij de berekening is betrokken, nog steeds hetzelfde is. Hoe ouder deze data is, hoe onnauwkeuriger de berekening uitpakt.

Op bekend terrein merk je dit onmiddellijk, omdat jij de omgeving kent en op andere zaken een route zou selecteren. Ook gevoelsmatige zaken die een apparaat nooit kan weten.  Denk hierbij aan veel rode stoplichten, of drukke kruisingen waar je lang moet wachten of een eventuele irritante tractor die je niet kan passeren.
Op onbekend terrein weet je niet beter en zal je er weinig van merken, behalve als er grote wijzigingen zijn geweest.

« Laatste verandering: 2 April 2011, 11:14:36 door elinx » Gelogd

MIO C510E 3,5", CE4.2, 64MB RAM, 512MB-Flash, 4GB-SD
DIY Skin&Auto-unlock
NavNgo:  Miomapv3.3- iGo2006- iGo8.0- iGo8.3- iGo8.4,Amigo- iGo8.5, iGo9.2 Primo
Mireo:  ViaGPS v3- Miomap2008- Spirit2009 
Andere: TomTomNavigator v6, v7- Navigon v6.5- NDrive v2.4

ChinaPNA 5", CE6.0, 128MB RAM, 4GB-Flash, 4GB-MicroSDHC
DIY_unlock iPhone style
NavNgo:  iGo8.3- iGo8.5,iGo9.2,iGo9.6 Primo
Andere:  Navigon40, SygicTruck7.71

ZTE Blade 3,5", Android 2.3, 512MB RAM, 512MB-Flash, 4GB-MicroSDHC
NavNgo:  iGoMyWay
Nick Altena
Forumbeheerder

« Antwoord #5 Gepost op: 1 April 2011, 21:50:13 »

Weet je wel zeker dat je de route berekenen op de snelste route hebt staan en niet op de kortste?

een ander probleem kan wezen....juist dat je hem wel op de snelste route hebt staan....
De snelste route is immers niet altijd de kortste ?
Want die snelste route wordt puur berekend op de snelheid wat je mag rijden op die bepaalde weg , wel in combinatie met een bepaalde afstand natuurlijk.

Het kan hier dus wezen dat je bijvoorbeeld op die ringweg maar 50 mag.....en op de andere (de door je Mio gekozen snelste ) weg op bepaalde stukken je wel 80 mag rijden.

Dan zou je technisch op die 80 km weg dus sneller bij punt b kunnen wezen dan via die ringweg,  zeker als dit in km afstand gelijk zou wezen maar dat kan ook als zelfs die nu gekozen (om)weg langer is dan die korter (ogende) ringweg.
Ofwel...over een 5 km weg kan je veel langer doen dan over een 10 km lange weg....de toegestane snelheid is dan de beslissende factor die op dat moment het zwaarst weegt bij de keuze voor je Mio met een "snelste" route  instelling .... niet de afstand in km van die weg....

Dat je daar dan een tractor tegen komt kan het toestel niet zien natuurlijk en die zal daar ook geen rekening mee houden.
Indien je wel tmc aan hebt... op die ringweg kan ook file/vertraging staan....

Wat ik zou proberen...
Zet de TMC eens uit zodat je zeker weet dat die niet je route gaat bepalen.
Speel eens met die instellingen, zet hem bijvoorbeeld eens op makkelijk
Een ringweg is bijvoorbeeld meestal niet veel stuurwerk/afslagen enz. enz. dus de kans is groot dat die dan wél genomen wordt.

Mio 268 met Igo8
Mio C710(T) unlockt en werkend met igo8 ,Igo Primo en igo Amigo
Mio C620(T) Unlockt en met downgrade naar C520 , werkend met iGo8, Igo Primo, Igo Amigo en Becker Trucnav/Igo 
Moov V735(T) ~tv ... nog helemaal origineel
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: