thck
Lid

Geslacht: 
|
 |
« Gepost op: 2 December 2011, 16:05:43 » |
|
Ik ben sinds deze week in het bezit van een Mio Spirit 685 Live TMC Er zijn na wat uitproberen en lezen van de handleiding wat zaken waar ik vragen over heb.
1e Ik zou graag die stem van Mw. Claire eruit willen hebben en deze vervangen door b.v. een mannenstem (of uberhaubt een andere stem) aangezien ik Claire helemaal niets vind! Nu lees ik via allerlei informatie op internet (ook bij reviews en testen) dat deze stem middels de bijgeleverde software (DVD) simpel is te wijzigen! Echter ik heb de DVD geopend op mijn PC en de Mio via USB aangesloten maar waar ik ook kijk, ik zie geen stem opties (ook niet bij MIOMORE DESKTOP "mijn Mio"! (waar het volgens sommige zou moeten staan) Dus als eerste de vraag: Waar en hoe kan ik de stem van Claire veranderen?(is er iets mogelijk via files in de schatkamer indien het inderdaad niet via de software op de DVD kan?)
2e Bij het uitzetten krijg je de optie "vergrendelen" of "slapen" , stel je zet hem uit voor wat langere tijd (paar dagen) wat is dan de beste optie om te kiezen (m.n. i.v.m. het batterijgebruik)? Vreemd is overigens dat het ene moment bij uitzetten via vergrendelen de 2 linker lampjes (voor terug naar hoofdmenu en vastzetten) wel blijven branden en een andere keer weer niet!!
3e Hoe kan ik zien of de Mio goed geladen is? Ik zie n.l. geen batterijsymbooltje waar b.v. een groen deel in zit dat langzaam minder wordt zoals b.v. bij mijn TomTom!
|
|
|
|
|
|
Mio 685 Spirit Live TMC
|
|
|
elinx
Lid

|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 2 December 2011, 17:46:38 » |
|
mbt tot het wijzigen van de stem hoef je van de schatkamer niks te verwachten, omdat deze alleen geschikt zijn voor de oude Miomap v3 software (en andere NavNgo software zoals iGo). Het veranderen van stemmen op een Moov/Spirit is al vaker aan bod geweest. Ik heb nimmer een antwoord gezien. Als deze op de DVD aanwezig zouden zijn, lijkt het me dat het een bestand is wat herkenbaar moet zijn als een stem (bv met de naam Claire erin of male/female). Ik ben dan ook benieuwd over welke internet informatie je het hebt. Kan je misschien een hyperlink doorgeven?
Een Moov/Spirit heeft een driestandenschakelaar. Aan, standby en uit/reset Verschil merk je met opstarten na gebruik. Zet je de schakelaar in de middenstand dan gaat het navigatieprogramma verder met waar deze gebleven is. De schakelaar uiterste stand schakelt je Spirit weliswaar helemaal uit, maar doet er dan langer over om weer op te starten omdat er een reset heeft plaatsgevonden, waardoor Windows opnieuw gaat opstarten, voor het navigatieprogramma wordt gestart. Als je dat geen probleem vindt is dat de meest zuinige stand. (de lampjes kan ik niet verklaren)
mbt laadconditie tijdens laden hoop ik dat een ander daar een antwoord op kan geven, want dat is zoals je al aangaf verschillend bij ieder programma. Soms krijg je een waarschuwing dat je het apparaat moet aansluiten op de lader als de accu tot een bepaald punt ontladen is. Meestal kan je het ook bij de instellingen zien.
|
|
|
|
|
|
MIO C510E 3,5", CE4.2, 64MB RAM, 512MB-Flash, 4GB-SD DIY Skin&Auto-unlock NavNgo: Miomapv3.3- iGo2006- iGo8.0- iGo8.3- iGo8.4,Amigo- iGo8.5, iGo9.2 Primo Mireo: ViaGPS v3- Miomap2008- Spirit2009 Andere: TomTomNavigator v6, v7- Navigon v6.5- NDrive v2.4 ChinaPNA 5", CE6.0, 128MB RAM, 4GB-Flash, 4GB-MicroSDHC DIY_unlock iPhone style NavNgo: iGo8.3- iGo8.5,iGo9.2,iGo9.6 Primo Andere: Navigon40, SygicTruck7.71 ZTE Blade 3,5", Android 2.3, 512MB RAM, 512MB-Flash, 4GB-MicroSDHC NavNgo: iGoMyWay
|
|
|
|
|
elinx
Lid

|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 3 December 2011, 12:01:45 » |
|
citaat: Mocht je de standaard stem niet zo prettig vinden, dan kan je, dmv. de meegeleverde cd-rom, een aantal andere stemmen downloaden. Ikzelf heb altijd de Vlaamse stem opstaan omdat zij een stuk prettiger klinkt dan de standaard Nederlandse dame. Maar de gedownloade Nederlandse man is niet vervelend om naar te luisteren.Wat hier wordt vermeld is dat je met Mio software stemmen zou kunnen downloaden. De Miosoftware die daarvoor bedoeld is in MioMore Desktop. Dit heb jijzelf ook al aangegeven. Als je via Miomore contact maakt met de Mio server zouden daar de extra downloads te vinden moeten zijn (stemmen, flitspalen, kaartupdates ed). Als er niks staat dan wordt het een moeilijke zaak om aan andere stemmen te komen, want via alternatieve minder legale bronnen zijn ze niet te vinden. De stemmen van de Moov/Spirit zijn nl niet als los bestand beschikbaar, maar zitten verpakt in een zgn container bestand. Zo een containerbestand bevat behalve de stem ook de vertalingen van het menu en andere specifieke landinfo. Je begrijpt dat dat de uitwisselbaarheid tussen verschillende versies van de software niet ten goede komt. Misschien dat de 485 stemmen wel gebruikt kunnen worden, maar hoe je er dan aan komt zou ik niet weten. Hier op het forum heeft patsnake (een 485 bezitter) de Vlaamse stem geactiveerd via instellingen. Misschien dat dit bij jou ook zou werken. Mbt de verschillende "uit" standen.De slaapstand is waarschijnlijk het meest energiezuinig bij bewaren, omdat Windows CE weer opnieuw geladen moet worden in het werkgeheugen. Omdat dit niet gebeurt in de vergrendelstand, betekent dat in dit geval spanning blijft staan op het RAM werkgeheugen. Hoeveel dit scheelt aan stroomverbruik weet ik niet, want het display slokt normaal het meeste op en die staat in beide gevallen uit. Vergeet niet dat de accu ook nog een kleine zelfontlading heeft bij bewaren. Deze is per accu verschillend, net als het stroomverbruik van de RAM chips. Over het algemeen volstaat bij regelmatig gebruik de vergrendelstand en bij sporadisch gebruik de slaapstand.
|
|
|
|
« Laatste verandering: 3 December 2011, 12:21:15 door elinx »
|
|
MIO C510E 3,5", CE4.2, 64MB RAM, 512MB-Flash, 4GB-SD DIY Skin&Auto-unlock NavNgo: Miomapv3.3- iGo2006- iGo8.0- iGo8.3- iGo8.4,Amigo- iGo8.5, iGo9.2 Primo Mireo: ViaGPS v3- Miomap2008- Spirit2009 Andere: TomTomNavigator v6, v7- Navigon v6.5- NDrive v2.4 ChinaPNA 5", CE6.0, 128MB RAM, 4GB-Flash, 4GB-MicroSDHC DIY_unlock iPhone style NavNgo: iGo8.3- iGo8.5,iGo9.2,iGo9.6 Primo Andere: Navigon40, SygicTruck7.71 ZTE Blade 3,5", Android 2.3, 512MB RAM, 512MB-Flash, 4GB-MicroSDHC NavNgo: iGoMyWay
|
|
|
thck
Lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 3 December 2011, 18:03:00 » |
|
Ga ik even proberen, maar het blijft natuurlijk heel vreemd dat men bij testen aangeeft dat je via de software de stem kunt veranderen terwijl dit niet zo is! Waarschijnlijk hebben ze dit ook maar aangenomen en niet getest!
|
|
|
|
|
|
Mio 685 Spirit Live TMC
|
|
|
thck
Lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 5 December 2011, 19:29:02 » |
|
Ik heb de Vlaamse er maar even opgezet, deze klinkt in ieder geval beter dan Claire!!! Ik vind het wel heel slecht dat er voor de toch redelijk nieuwe 685 Spirit geen alternatieve stemmen beschikbaar zijn!! Ook op de officiële site van Mio vind ik niets!!!! Dit valt mij echt tegen! Ook het feit dat Mio niet reageert op de door mij via de site (support) gestelde vragen hierover is een slechte zaak!!
|
|
|
|
|
|
Mio 685 Spirit Live TMC
|
|
|
elinx
Lid

|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 5 December 2011, 19:54:11 » |
|
......Ik vind het wel heel slecht dat er voor de toch redelijk nieuwe 685 Spirit geen alternatieve stemmen beschikbaar zijn!! Ook op de officiële site van Mio vind ik niets!!!! Dit valt mij echt tegen! Ook het feit dat Mio niet reageert op de door mij via de site (support) gestelde vragen hierover is een slechte zaak!!
...... Welkom in de wereld van Mio. Je bent helaas niet de enige die daar na aankoop achter komt. Ik ben wel benieuwd hoeveel stemmen je nu eigenlijk beschikbaar hebt en of er nog meerdere keuzes zijn als je niet voor het uitspreken van straatnamen kiest, zoals ik in het eerder genoemde deel van de 485 heb gelezen.
|
|
|
|
« Laatste verandering: 5 December 2011, 19:59:13 door elinx »
|
|
|
|
|
thck
Lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 6 December 2011, 13:35:48 » |
|
Blijkt alleen de Vlaamse te zijn!!!
Ik begrijp helemaal niet hoe die testers kunnen zeggen dat er op de meegeleverde software nog andere stemmen staan!!! Dit hebben ze gewoon verzonnen!!!
En nog steeds geen reactie van Mio zelf!!!!
|
|
|
|
|
|
Mio 685 Spirit Live TMC
|
|
|
elinx
Lid

|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 6 December 2011, 18:26:06 » |
|
Blijkt alleen de Vlaamse te zijn!!!........
Als dat het geval is, dan zal de 685 toch op meer punten afwijken van de 485 dan je in de eerste instantie zou denken. Want zoals ik al eerder vermeldde. Een stem maakt onderdeel uit van wat nodig is aan landinformatie en van teksten in menu's.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
olhuis.b
Nieuw
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 11 December 2011, 21:48:55 » |
|
De stem is bij mijn mio 868 aan te passen in het menu "mijn kaarten" onder "beschikbare downloads". Zo heb ik bij mijn Mio 868 de stem Xander geïnstalleerd. Heb dit ook bij de 485 van mijn vader gedaan. Is dus wel mogelijk.
|
|
|
|
|
|
Ik heb een MIO 868 LIVE TMC.
|
|
|
thck
Lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 12 December 2011, 10:28:00 » |
|
Heb je het hier over een menu/mijn kaarten/beschikbaredownloads op de meegeleverde software CD of op de Mio zelf? En met name op die 485 (die voorzover ik heb begrepen softwarematig identiek zou zijn aan de 685) staat het daar ook op dezelfde plaats( menu/mijn kaarten/beschikbaredownloads)? Indien dit zo is dan begrijp ik er helemaal niets van want dan lijkt het erop dat Mio verschillende software CD's bij dezelfde apparaten meeleverd!!!!
|
|
|
|
|
|
Mio 685 Spirit Live TMC
|
|
|
elinx
Lid

|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 12 December 2011, 13:25:46 » |
|
Heb je het hier over een menu/mijn kaarten/beschikbaredownloads op de meegeleverde software CD ...... Het lijkt me dat "beschikbare downloads" op de webserver van Mio moeten staan, die te benaderen is met Miomore. .......Indien dit zo is dan begrijp ik er helemaal niets van want dan lijkt het erop dat Mio verschillende software CD's bij dezelfde apparaten meeleverd!!!!
Dat is volgens mij alleen zo, als de functies van het apparaat verschillend zijn. Volgens mij vergelijk jij een 485 met een 685 die weliswaar nagenoeg identiek zijn mbt de software, maar waarschijnlijk op details toch verschillen. Mij lijkt ook dat in ieder geval dezelfde basis aanwezig moet zijn bij een 685, aangezien het een plus model betreft tov de 485. Jammer genoeg heeft er nog niemand met een 685 gereageerd voor een bevestiging van jouw bevindingen of een oplossing ervan.
|
|
|
|
« Laatste verandering: 12 December 2011, 13:34:58 door elinx »
|
|
|
|
|
thck
Lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 12 December 2011, 14:49:13 » |
|
Ik hanteer deze redenering aangezien de gebruikershandleiding op de DVD die wordt meegeleverd voor al die typen spirits is (staan er allemaal bijgenoemd). Er worden verder bij de uitleg van de disverse functies in die handleiding geen uitzonderingen of afwijkingen aangegeven voor b.v. een 485 t.o.v. de 685 dus mag je aannemen dat dit hetzelfde is.
Op de WEBserver van MIO vind je geen andere stemmen, daar heb ik reeds gezocht!
|
|
|
|
|
|
Mio 685 Spirit Live TMC
|
|
|
elinx
Lid

|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 12 December 2011, 18:33:34 » |
|
De 485 en de 868 is reeds bevestigd nu. Ik ben met je eens dat het vreemd is dat je het niet kan bevestigen voor de 685. Maar omdat je aangeeft dat de DVD waarschijnlijk hetzelfde is voor alle types, lijkt het erop dat alleen een uitzondering wordt gemaakt op de webserver.
Waarom? Ik zou het niet weten. Misschien dat je ooit antwoord krijgt van de Mio helpdesk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
thck
Lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 14 December 2011, 14:06:21 » |
|
De stem is bij mijn mio 868 aan te passen in het menu "mijn kaarten" onder "beschikbare downloads". Zo heb ik bij mijn Mio 868 de stem Xander geïnstalleerd. Heb dit ook bij de 485 van mijn vader gedaan. Is dus wel mogelijk.
Zou je nog eens even precies willen beschrijven hoe e.e.a. nu precies in zijn werk gaat? Ik heb vandaag maar eens telefonisch contact opgenomen met de helpdesk van MIO en het probleem voorgelegd! Zij geven aan dat indien je de DVD plaatst en de MIO aansluit op de PC je via het MIO MORE DESKTOP (op de dvd) onder "mijn Mio" bij "stemmen"ander stemmen kunt downloaden door daar even op te klikken! Echter ik zie ze niet staan op mijn DVD! Verder op mijn vraag over het 'uitzetten"wat de beste stand is (om zo min mogelijk batterij verbruik te hebben) wordt gezegd in de stand "reset" zetten!!! dan is hij helemaal uit en vind er (buiten de normale zelfontlading) geen ontlading plaats! Het restten heeft geen consequenties voor de instelling die zijn vastgelegd! Wel vreemd dat dit soort zaken niet even in de gebruikershandleiding wordt verlmeld! Theo
|
|
|
|
|
|
Mio 685 Spirit Live TMC
|
|
|
|