Ik wilde een navigatiesysteem met TMC informatie. In de tijd dat ik het apparaat kocht, kwam het dan neer op een dure VDO-Dayton of Pioneer (€ 1500 à € 2000), of een TomTom met TMC waarvoor betaald moest worden, of een Mio met gratis TMC via de radio.
De gratis TMC berichten (een losse ontvanger moest wel gekocht worden, maar dat was bij de andere apparaten ook het geval), gecombineerd met deur-tot-deur navigatie door heel West-Europa zonder kaart wisseling en de prijs maakten de keuze gemakkelijk.
Een keuze waar ik nog geen moment spijt van heb gehad, nog steeds niet. Hij brengt me nog steeds overal waar ik zijn moet en leidt me om files heen als ik dat wil.
Na de unlock kijk ik wel eens met enige afgunst naar de meer mogelijkheden van een PDA. Maar aan de andere kant zijn dat functies die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb. Alleen heb je met een PDA minder compatibiliteits problemen bij het installeren van andere programma's, dan met de uitgeklede Windows CE verie die op de Mio navigatie apparaten staat.
BlueTooth mis ik niet, ik heb een 'echte' carkit voor de telefoon en muziek luisteren gaat in de auto beter met de autoradio of CD speler en thuis beter met de stereo installatie. Wat ik denk ik wel op prijs zou stellen is het grotere scherm van de nieuwe Mio C320 en C520.

Pluspunten:
- Ook achter een zonwerende voorruit goede GPS ontvangst.
- Één grote gedetailleerde kaart met 27 (west) Europese landen.
- De kaart is geïnstalleerd op ingebouwde 'harde schijf' van 2,5 GB.
- TMC functie in MioMap V2 werkt beter dan in MioMap V3.
- Handige stylus meegeleverd.
- Lekker veel knoppen op het apparaat in plaats van op het scherm (ook erg handig na het unlocken).
- Stevige opbergtas meegeleverd.
- Infra Rood afstandsbediening, werkt tijdens het rijden gemakkelijker dan de knoppen van het apparaat.
De knopjes op de afstandsbediening kun je na een tijdje blindelings vinden, ook zonder op de Mio te kijken.

Minpunten:
- Kaarten van MioMap V2 zijn wat ouder (2005) en er zijn geen losse kaarten bij te koop (de kaarten zijn overigens niet onbruikbaar oud).
- Upgrade naar MioMap V3 kost circa € 145.
De upgrade kan niet op de harde schijf gezet worden.
Er is een ROM upgrade voor nodig. - TMC ontvanger moet apart gekocht worden.
- Kan geen 4 GB SD-kaartjes gebruiken.
- Voeding via een aparte aansluiting in plaats van via USB.
- Voor flitspaal waarschuwing in MioMap V2 is een apart aan te schaffen programma nodig.
De flitspaal informatie daarvoor is niet bij Mio-tech te halen.