staat er natuurlijk niet voor niks...net als mijn waarderingscijfer in de poll.
In het bezit van een "oude" pda (Pocket loox 600 met tt) die regematig in de soep liep en waarvan de verlichting het alleen deed als i er echt zin in had...
In het bezit van een mobile-telefoon waarop r66 maar met het nadeel van een pokke klein schermpje.... ook geen scherm meer als er een foontje kwam....en ook al regelmatig vastlopers omdat ook deze het blijkbaar niet aankon... had ik een klein probleempje.
Ik ben nml. ook " in het bezit van een vrouw " die uhhhh.... nogal eens ruzie heeft met een papieren kaart zeg maar.
Opzoek dus naar een nieuw navigatie toestel voor in de auto.
Geen ding meer op mijn foon, dat was voor mij wat onleesbaar geworden(leesbril) , het scherm is simpelweg te klein (de toetsen ook overigens).
Nee... het zou een pda of pna worden....het meest voelde ik voor een echt navigatie toestel zodat ook mijn vrouw dat ding wel eens mee kon nemen....de pda is dan toch wat onhandiger om mee te geven.... ben ik al mijn gegevens ook kwijt....
Ik heb op mijn zoektocht heb ik natuurlijk ook Internet gebruikt (hoofdzakelijk).
Uit ervaring weet ik dat bijna alle verkopers in de winkel vaak maar bar weinig verstand hebben van de navigatie toestellen die hij/zij verkoopt (wat ze wel heel goed weten, maar niet zeggen, is waar ze zelf het meest aan verdienen bij verkoop )
Bar weinig verstand van het toestel zoals het verkocht wordt , betekent ook meestal nog veel minder tot helemaal geen verstand met de mogelijkheden die het toestel daarnaast nog bied !
Internet dus....daar zit de echte info
Heel erg veel gelezen...en nog eens gelezen...en vergeleken.
Revieuws gelezen van schrijvers voor "vak"bladen/sites...maar die neem ik met een flinke korrel zout , men kraakt geen merk af waar 2 bladzijde verderop een pagina grote advertentie van staat of een banner door het beeld blijft rollen....das hun inkomen op het spel zetten .
Nee...vooral ook vooraf op heel veel forums gelezen (oa. hier) waar de echte gebruikers , voor mij de enige echte testers , zitten.
Een toestel wat ik (hoofdzakelijk) voor mezelf koop, of dit nu een dvd speler is, een navigatie doosje , satelietontvanger of bijv. een digi-fototoestel .... moet voor mij toch wel aan behoorlijk wat zaken voldoen.
Het fatsoenlijk functioneren zo uit de doos zonder moeilijk dingen (voor mijn vrouw) te moeten doen en waarvoor het bedoeld is , is natuurlijk een eerste vereiste.
Maar er is voor mij als gebruiker nog een heel belangrijk criterium.
Ik moet er mee/in kunnen knutselen , aanpassen aan MIJN wensen , want geen enkel toestel is voor mij persoonlijk gemaakt...dus wil ik hem zelf persoonlijk kunnen maken.
Als er weinig mee te beleven valt dan weet ik wel waar zo'n ding al rap in terrecht komt .... precies...in de zelfde la als waar die lekker goedkope digi-camera van mijn vrouw ligt bijv.
Nee, dan liever even doorsparen en wat bruikbaars kopen.
Alleen een stemmetje veranderen is voor mij niet voldoende , maar het moet ook weer niet al te technies worden met programeren want dat kan ik ook niet.
Nou....met dit criterium was het zoeken en vergelijken eigenlijk al een stuk eenvoudiger geworden.
Tuurlijk...er zijn vele navigatie systemen, maar ik ben er niet een tegen gekomen waarmee ik zo veel zou kunnen doen als met een Mio.
In bijv. het Engels, Frans, Italiaans, Spaans maar ook gewoon int Hollands was er zeer veel info te vinden. ( je talen-knobbel wordt zo ook nog eens gestimuleerd)
Ik wist dus vooraf bijv. dat de Nederlandse stem nogal uhhh...wat tegenviel bij de meeste, maar ik wist ook dat die makkelijk te vervangen was.
Wat me nog meer aansprak waren de makkelijk te vervangen en handgebouwde verschillende schermpjes .. de Hui's ... das zeg maar het plaatje wat je ziet als je navigeert.
Aanpasbaar dus...zelf te maken....met overal uitleg hoe dit te doen.
Kleuren van kaarten aanpasbaar, zaken die er standaard niet opzitten aanpasbaar... krek wak wou....ermee KUNNEN knutselen.... maar het werkt zo ook wel hoor, zo uit de doos.
Maar ook, en das ook niet onbelangrijk, las ik de ervaringen met problemen en hoe Mio daar mee omging.
Problemen zijn er natuurlijk overal wel eens.... meestal ging het gewoon om een klein fabrieks foutje, maar die werden altijd netjes opgelost zoals ik kon lezen.
Nergens een negatief bericht kunnen vinden waarin de klant in de steek gelaten was.
Geen flauwekul...gewoon service zoals het hoort en zoals je als Hollander verwacht.
Tja, die website ligt wel eens vast, een update lukt wel eens niet omdat er ergens een foutje in gekomen is tijdens het data verkeer....soms vervangt/bewerkt men de update's op de Mio site en ligt het daar ff stil....soms kan je er idd. niet bij omdat men daar bezig is met de site of de webserver.
Het duurde ook idd. wat langer voor er nieuwe software kaarten kwamen dan eigenlijk beloofd was....maar het komt, wat men zegt komt of gebeurd ook...daar ben ik vrij zeker van geworden na al het lezen.
(als Moderators van dit forum hebben we uiteraard contact met Mio en ik kan (inmiddels ook moderator hier) iedereen verzekeren dat ze er keihard voor werken om evt. problemen op te lossen voor hun klanten !)
Terug naar het toestel,
Een toestel dus " gemaakt voor mij " , met standaard alle en voldoende zaken om normaal te functioneren.
Nah....bijna voldoende dan....op wat kleine zaken na dan die ik er later bij op heb gezet... want dat kan met dit ding.
Die dvd speler bijv. om een filmpje te kijken, die inmiddels tig andere Hui'tjes waardoor mun Mio er elke dag anders uit kan zien, die wekker want die vonk ook wel makkelijk als eeuwige slaapkop , die andere mp3 speler zodat ik ook muziek heb tijdens het navigeren op de fiets, de spelletjes die ik er allemaal al op heb gezet...enz.enz. en allemaal erg eenvoudig te doen.
Ofwel...ik zou geen ander toestel meer willen , bruikbaar zoals het is...maar ook zeer bruikbaar voor de knutselaar.
Wordt i morgen gejat of verloren....dan koop ik morgen exact eenzelfde toestel weer....
Owja ? Niks negaties te melden over dit toestel
Ja hoor.....zeker wel... een minpuntje heb ik best wel.
Nou ja.... ik .... mijn vrouw dan eigenlijk....
Ik heb inmiddels zolang ik dit toestel bezit, veel meer tijd gestoken in mijn Mio dan in mijn vrouw

Dus pas op !!! eenmaal aan het knutselen KAN je er aan verslaafd raken.
Een ontwennigskuur is in de maak geloof ik, maar nog niet op de markt.
Een dik tevreden eigenaar,
Nick