Het besluit dat ik een navigatie ging aanschaffen was al een paar maanden een feit, geestelijk zoals dat heet.
Maar dan begint het pas, ik loop niet zo de winkel en zeg dan zoiets als, “heeft U een navigatiesysteem voor mij?” De kennis die men op welk verkooppunt dan ook heeft bestaat maar uit één ding:
Ik wil verkopen. En ik wilde wel kopen, maar wat?
Eerste overweging was een PDA, lekker makkelijk, adresjes bij de hand, een pocket Excel met wat onderdeelnummers die ik in het dagelijks werk als monteur regelmatig nodig heb.
Deze gedachte werd snel op een lager niveau gezet, omdat de medefinancier (mijn vrouw) van het project aangaf dat
ding ook wel eens te willen gaan gebruiken.
Beslissing 1 was dus snel genomen, het moest een PND worden, Ik durf mijn vrouw niet met iets dat op een (windows)computer lijkt de weg op te sturen. Thuis kan ik ze daar wat mee helpen, maar als ze in het donker naar die kennis zou rijden voor wat “social talk” hoorde ik de telefoon om ondersteuning al overgaan. Ze zou dan weer een scherm of knopje gevonden hebben waar ik het bestaan niet van vermoed had.
Internet is een waardevolle bron van informatie en tijdens mijn oriënterende uurtjes voor het scherm kwam ook regelmatig de opmerking, “Wanneer ga je die TomTom nou eens halen?” En daar heb ik dan gelijk een hoop bewondering voor, dat een nederlands bedrijf in staat is, in ieder geval in Nederland, om een merknaam als productsoort op de markt te plaatsen.
Mijn wensenlijst na die informatie sessies op Internet was voldoende snel opgesteld.
Sirf III chip voor de satelliet ontvangst,
TMC, dat was erg makkelijk gebleken tijdens het tijdelijk gebruik van een andere auto.
Na wat vergelijkende klikjes op kieskeurig.nl kwam daar de Mio C710 in beeld. Een compact apparaat en had 2 items die ik bovenaan mijn lijstje had gezet maar ook nog, kaarten van Europa standaard, tasje, oplader thuis en in de auto, fietshouder. En de TMC via de radio, GRATIS, daar is een Nederlander helemaal voor te vinden.

Dus nu wat meer specifiek het Internet op voor de Mio C710. En dan valt het besluit al heel snel, De Mio is te ontsluiten en aan te passen!
Na de aanschaf in augustus 2006 toch een beetje vraagtekens of er wel de juiste aankoop gedaan was. De MioMap software is versie 3.1 en nee, daar was ik niet echt happy mee.
Gelukkig is al snel versie 3.2 erop te plaatsen en dat scheelt al een stuk.
Na een paar weekjes gebruik, aan de gang gegaan met de HackedTransfer om eens wat met andere stemmen te experimenteren maar Ulla is toch lang mijn favoriete gebleven.
En dan komt het, Jesus Passion brengt zijn hui 1.3 uit, even op het snelheidsbordje klikken om in het TMC scherm te komen, een breedbeeld cockpitscherm, in één woord fantastisch.
De tevredenheid in het gebruiken van mijn Mio stijgt naar 95% en ik durf nu ook anderen met hun Tomtommetje uit te dagen over de functies van mijn navigatie.
En om het eerlijk te zeggen, op dit moment staat Hui JP1.4 erop, maar ik denk er sterk over om naar de eenvoudigere 1.3 terug te gaan.
In de periode dat de Mio nu in mijn bezit is ook OziExplorer erop gezet, zodat de bijgeleverde fietshouder ook eens een keer gebruikt kan worden, want fietsen met Miomap is een lachertje, maar met OziExplorer een verademing.
En om dit verhaal af te sluiten, afgelopen week een afgedankte telefoon van mijn zoon met Bluetooth in gebruik genomen en de Mio werkt nu als handsfree apparaat voor deze telefoon.
Dus om dit lange verhaal samen te vatten, Ja ik ben een erg tevreden gebruiker van de Mio C710 die dagelijks door NaviGonny verteld wordt om de volgende afrit te nemen.