Nu mijn vakantie in Italie voorbij is, is het tijd om een persoonlijke evaluatie te maken van mijn C520T.
Voor de te volgen route had ik eigenlijk geen navigatie nodig daar ik de weg al meerdere malen had gedaan en goed kende.
Een goede test dus om te zien of mijn Mio geen 'kuren' vertoonde.
Ik had besloten om de TMC info niet te gebruiken om automatisch een file te omzeilen.
Hiervoor had ik in instellingen de optie "Verkeersinfo gebruiken" uitgezet, en de instelling "Herberekenen om files te omzeilen" stond op Automatisch.
Mijn redenering was, als ik de verkeersinfo niet gebruik, dan maakt het ook geen verschil dat een herberekening om files te vermijden op automatisch blijft staan.
Mijn C520T berekende de route zoals ik ze in gedachte had, prima dus.
Alles ging goed, en zelfs de ontvangen TMC info kon ik aflezen op het splitscreen, zonder dat ik omgeleid werd.
Normaal dacht ik, vermits TMC gebruiken uitstond.
Alles ging goed tot halverwege Duitsland.
Plots kreeg ik iets te horen van "traffic jam ahead" en moest ik de autobaan verlaten.
Ik twijfelde nog even, maar heb toch de autoweg verlaten, om langs een eenzame weg door een dorp te rijden en zo weer op de autobaan terecht te komen.
Toen ik mij realiseerde dat ik na een tijdje terug dezelfde wagens passeerde die ik eerder al gepasseerd was, begreep ik dat er niets deze ongevraagde omweg kon verantwoorden.
Bij de eerste de beste parking ben ik gestopt en heb gelijk op mijn Mio de instelling "Herberekenen om files te vermijden" op 'manueel herplannen' gezet.
Gans de verdere reis heb ik geen 'valse' meldingen meer gehad.
Ook heb ik onverwacht tijdens de rit een spontane reset gehad, schijnbaar zonder reden.
Toestel reset'te en kwam in beginscherm terecht.
Resultaat is stoppen en terug MioMap opstarten.
Verder kwamen we zonder problemen op onze bestemming.
Volgend probleem kwam ook aan het licht, toen ik in Italie plots een weg moest indraaien, dat geen weg was maar wel een 'oprit' naar iemand zijn garage.
Duidelijk een fout in de kaart. Dit heb ik in Belgie ook al eens voor gehad.
Wat ik ook opmerkte is dat de pijl op de GPS soms wat achterblijft op de werkelijke positie, en dit met goede satteliet ontvangst.
Het resultaat was dat sommige aanwijzingen soms wat laat komen, of indien je het juister wil, juist te laat naar mijn gevoel.
Heeft niets met de gebruikte stem te maken, daar ik steeds NaviGonny gebruik.
Mijn bevindingen op een rijtje:
+ positief

- Het berekenen van de route werkt goed.
- kaarten geven weinig problemen.
- herberekenen nieuwe route gaat zeer snel.
- blijft tijdje verder navigeren in tunnel.
- negatief

- gebruik TMC is niet betrouwbaar.
- spontaan resetten.
- GPS positie is niet altijd even nauwkeurig.
- soms komen stem aanwijzingen juist te laat.
- waarschuwing voor flitspalen komen soms van parrallelweg
grt
miouser